استاندارد های جهانی طراحی وب

استاندارد های جهانی طراحی وب یا W3C چیست؟

استاندارد های روز دنیا در طراحی وب

امروزه فقط حضور دیجیتالی در دنیای وب کافی نبوده و شما برای استفاده از فرصت‌ها و توسعه کسب و کار خود ، به یک وب سایت تعاملی و کاربردی احتیاج دارید. طراحی وب سایت با رعایت کردن استاندارد های جهانی طراحی وب، اولین گام در دنیای بزرگ بازاریابی اینترنتی است. شما بدون یک وب سایت مناسب هیچ شانسی برای موفقیت در این حوزه ندارید و تنها تحمیل هزینه های اضافی بر کسب و کار خود می شوید. استانداردهای طراحی وب سایت آنچنان سخت و پیچیده نیستند تنها کافی است کمی در این بخش دقت کنیم. به جرات می توان گفت با طراحی وب سایت با طراحی کارآمد، زیبا، پرسرعت و ریسپانسیو است که می توانید کسب و کار خود را از طریق بازاریابی اینترنتی متحول کنید.

استاندارد های جهانی طراحی وب توسط یک کنسرسیوم بین المللی به اسم W3C تدوین شده است. W3C مخفف عبارت world wide web consortium (کنسرسیوم شبکه جهانی وب)  می باشد.  این کنسرسیوم، استانداردهایی را برای فایق آمدن برنامه نویسان بر مشکلاتی نظیر سازگاری با مرورگرهای مختلف و یکپارچه سازی پروتکل ها و تکنولوژی های مورد استفاده در شبکه جهانی وب مصوب می سازد.

W3C بيش از 450 عضو سازماني دارد که شامل Microsoft ، America Online کمپاني مادر Netscape communications ، Apple Computer، Adobe ، Macromedia، Sun micro systems و مجموعه اي متنوع از ديگر توليد کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامين کننده محتوا ، نهادهاي علمي و شرکتهاي ارتباط از راه دور. این کنسرسيوم توسط سه سازمان تحقيقاتي ميزباني ميشود :دانشگاه MIT در آمریکا ، موسسه INRIA در اروپا و دانشگاه keio در ژاپن.

استاندارد های جهانی طراحی وب

استاندارد های طراحی وب سایت شامل چه مواردی هستند؟

استاندارد های جهانی طراحی وب سایت در واقع خصوصیت‌ها و ویژگی‌های رسمی می‌باشند که دنیای اینترنت و هر چیزی که در آن قرار دارد، باید مطابق با آن‌ها عمل کند. بنابراین، موضوع ارتباطی طراحی ظاهری وبسایت نداشته و بیشتر درباره عوامل پشت پرده می باشد.

ساختار های طراحی وب:

این مورد مربوط به روشی است که ساختار اطلاعاتی وب سایت در پشت صحنه ساخته می‌شود. از این رو، استانداردهایی برای این موارد وجود دارد، مانند:

  • -URL و URI ها
  • – XML
  • – HTTP و HTTPS
  • -رمز گذاری
  • – کاراکتر ها

با استفاده از استاندارد های جهانی طراحی وب سایت برای مشخص کردن بخش‌های مختلف وب سایت، وب سایت شما مطابق با استانداردهای بین المللی می‌شود.

استاندارد های جهانی طراحی وب

کدهای استاندارد های جهانی طراحی وب CSS , HTML و Javascript

 

بهینه سازی کدهای وب سایت بر اساس استانداردهای W3C تاثیر مستقیمی بر روی جایگاه یک وب سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو خواهد داشت. در صورت عدم رعایت استاندارد W3C موتورهای جستجو به درستی سایت را بررسی نمی کنند و برای بررسی محتوای سایت با مشکلاتی مواجه شوند. رعایت استانداردهای W3C بخصوص در HTML و CSS رتبه سایت را در موتورهای جستجو به طور قابل ملاحظه ای بالا می برد.

همچنین با پیروی از این قواعد و استاندارد ها، صفحات وب سایت شما بدون مشکل در اکثر مرورگرهای رایج و پرطرفدار، قابل مشاهده خواهند بود. این نکته خصوصا به این دلیل مهم است که امروزه مرورگر های بسیار متنوعی وجود دارند و در صورت عدم رعایت استانداردهای کد نویسی، ممکن است در طراحی یا ظاهر صفحات اختلال ایجاد شود و به این ترتیب کاربران قادر به مشاهده صفحه به صورت صحیح نباشند و این امر به مرور زمان باعث کاهش آمار بازدید از سایت می شود.

با افزایش تعداد مرورگرها و ادامه این روند، رعایت استاندارد W3C در کد نویسی، به نیازی ضروری تبدیل شده است. استفاده از کد های غیر استاندارد و نامعتبر باعث می شود تا وب سایت نتواند شما در مرورگر های مختلف به خوبی کار عمل کند که این یک مشکل برای وب سایت شما محسوب می شود و با گذشت زمان باعث کاهش آمار بازدید سایت  شما خواهد شد.

https://giltarah.com/wp-content/uploads/2022/08/hiring-a-web-designer.jpg

دسترسی در استاندارد های جهانی طراحی وب :

قابلیت های دسترسی بخش بزرگی از W3C می‌باشد. برخلاف استاندارد های جهانی طراحی وب سایت که در این جا ذکر شده است، استانداردسازی قابلیت دسترسی وب سایت بسیار سخت و پیچیده بوده. این موضوع نه تنها روی برنامه نویسی برنامه نویسان وب و یا عملکرد طراحان وب سایت تأثیر می‌گذارد، بلکه برروی هر کسی که در روند ساخت و طراحی سایت مشارکت دارد، تأثیر می‌گذارد مانند نویسنده، آنالیزگرها، مدیران پروژه و …

ریسپانسیو بودن وبسایت:

امروزه با افزایش تعداد و تنوع ابزار های هوشمند مانند تلویزین و گوشی و حتی خودرو های هوشمند، وجود استانداردهایی برای وب سایت‌های همراه بسیار ضروریست.

این استاندارد های جهانی طراحی وب سایت تنها به طراحی ریسپانسیو ارتباط ندارند، آن‌ها هم چنین یک سری از بهترین روش‌ها را برای ساخت وبسایت های ریسپانسیو کاربردی و مفید معرفی می‌کنند. دستورالعمل‌های موجود در این زمینه فقط به طراحی و ابزارهایی که استفاده می‌شود، ارتباط ندارد، آن‌ها هم چنین روی چیزهایی مانند پردازش پرداخت‌ها، امنیت وب سایت و عملکرد آن تمرکز دارند.

W3Cبر فن آوری های تمرکز نمده که اجازه دسترسی به وب در هر نقطه ، در هر زمان ، با استفاده از هر دستگاه را می دهد. این شامل دسترسی به وب از تلفن های همراه و دیگر دستگاه های تلفن همراه و همچنین استفاده از فن آوری وب در لوازم الکترونیکی مصرفی، چاپگرها، تلویزیون تعاملی، و حتی خودرو ها می باشد.

استاندارد های جهانی طراحی وب

استاندارد های گرافیکی در استاندارد های جهانی طراحی وب :

شاید شما هم در جست و جوی روزانه به وبسایت هایی برخورد کرده اید که با اولین برخوردبا آن در لحظه مایل به خروج  هستیم. عکس های فلش زن و نامتناسب با محتوا باعث خروج کاربران از وب سایت می شوند. پس در طراحی وب سایت دقت کنید و از بنر و تصاویری استفاده کنید که مربوط به کسب و کار باشد.

فقط یک نکته تصاویر را نه با حجم بالا آپلود کنید که مشکل لود شدن داشته باشد نه آنقدر بی کیفیت که حوصله کابران را سر ببرد. گوگل را در نظر بگیرید که با یک صفحه نخست ساده چه تحولی در بازاریابی اینترنتی ایجاد کرد.

در این قسمت توصیه‌هایی جهت  استفاده بهتر از گرافیک‌ها به منظور تطبیق وبسایت با استاندارد های جهانی، ارائه می شود :

  1. -استفاده از WebCGM  ها برای گرافیک های وکتور
  2. -استفادهاز CANVAS API برای ساخت اشکال گرادینت ها و …
  3. -استفاده از فرمت PNG برای عکس ها
  4. -استفاده از فرمتSAG برای اطلاعات تصویری
  5. -استفاده از دستورات CSS برای ارتقا HTML

استفاده از این توصیه ها و قواعد جهت افزایش بازدید و کارایی وبسایت ها الزامی می باشد.

استاندارد های جهانی طراحی وب

فونت و محتوا مناسب:

استفاده از فونت مناسب از اولین قدم ها جهت توسعه یک وبسایت کارآمد می باشد،بطوریکه در صورت استفاده از فونت نامناسب کاربران هیچ علاقه ای برای ماندن و بازدید دوباره از وب سایت شما ندارندبه همین جهت از فونتی استفاده کنید که در تمام مرورگر ها قابل استفاده باشد.

باید اشاره کرد الگوریتم پنگوئن گوگل در صورت استفاده از محتوای کپی و بی کیفیت به شدت با شما برخورد کرده وبسایت شما را از رتبه بندی خارج می کند. پس همواره از محتوای با کیفیت جدید و یونیک استفاده کنید.

مزیت های یک وبسایت مبتنی بر استاندارد های جهانی طراحی وب :

در مجموع می توان گفت که به منظور عملکرد بهینه وب سایت و تعامل بهتربازدیدکنندگان،عوامل موجود در سایتتان باید با باقی دنیای وب و اینترنت تطبیق و هماهنگی داشته باشد. این امر محیطی جذاب و کاربردی را برای کاربران به وجود می‌آورد و درگیری و سردرگمی آن‌ها را از بین می‌برد.

رعایت استاندارد های جهانی طراحی وب سایت موجب می‌شوند تا وبسایت هویت و اعتبار بیشتری داشته باشد و همگان بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند، با محیط آن ارتباط بهتری برقرار کرده و به مقاصد خود برسند، که به نوبه خود باعث افزایش بازدید و ارتقا رتبه جست و جوی وبسایت شما می گردد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =

اسکرول به بالا